METU Cinemascope 2.

A Cinemascope immáron második alkalommal került megrendezésre november 20-án. A METU filmes szakjainak diplomafilm bemutatóját idén is az Uránia Filmszínház fogadta be, ahol két blokkban összesen tíz filmet láthattak az érdeklődők. Ismét egy teltházas, izgalmas vetítés részesei lehettünk, ahová alkotók, tanárok, szülők, barátok, érdeklődők is eljöttek, hogy megnézhessék a rövidfilmeket. Sokan a filmes stábokból ekkor láthatták először munkájuk gyümölcsét végleges formában.
A Mozgóképkultúra és médiaismeret, a Kameraman alapképzés, valamint a Mozgóképművész és Filmoperatőr mesterképzés szakok legfrissebb diplomásainak alkotásaiból válogatott filmek kiváló látleletét adták az intézmény mozgóképes szakjain folyó műhelymunkának.  Részletes beszámolónk következik.

Fotó: Kaszás Tamás

Friss hús

Rendező: Csihar Arion
Forgatókönyvíró: Belső Marcell
Operatőr: Sinka Benedek
Vágó: Tarcsay Gábor

Mit tennél akkor, ha egy napon arra ébrednél, hogy valami teljesen hétköznapi, megszokott jelenséget betiltanak? Péter egy ilyen világban kényszerül élni, ahol bűncselekménynek számít a húsfogyasztás, mert az „az ember elállatiasodásához vezethet”. Mivel úgy gondolja, hogy ez elfogadhatatlan, és mindenevő élőlényekként szükségünk van húsbevitelre, így mindent megtesz annak érdekében, hogy húshoz jusson, még akkor is, amikor ezzel mindent kockára tesz. Szerelme elhagyja, törvényen kívülivé válik, aki sikátorok alagsorainak illegális hentespultja alól kapja az árut. Egészen addig, amíg el nem kapják.

Csihar Arion: Friss hús

Ádám fullad

Rendező: Füzes Dániel
Forgatókönyvíró: Fazekas Gyöngyi
Operatőr: Varjasi Norbert
Vágó: Gröger Nándor
Kreatív producer: Varjasi Norbert, Füzes Dániel

Ádám édesanyjával él, szülei elváltak, éppen most tölti a 14. születésnapját. Apja betoppan a nagy napon, hogy elvigye őt egy kenutúrára a nagybácsikkal és unokatestvérével együtt. Ez a kenutúra azonban nem ám kisfiúknak szól, csakis igazi férfiaknak. Pedig mióta asztmás lett, Ádám, nem szívesen megy víz közelébe, még akkor sem, ha ott van az a fránya asztmapipa, no, meg egy kis plüss elefánt, aki segít, ha baj van. Itt azonban még anya sem tud segíteni, ha jön a roham és a fiú elefántostul, pipástól a Tisza közepén találja magát. Két nagybátyja és unokatestvére „igazi férfitörvények” szerint élnek. Italoznak, lányokat szednek fel (vagy éppen csak szeretnének) és senki sem mondhatja meg nekik, mit szabad és mit nem. Nem is csoda, ha ilyen felhőtlen jókedv közepette Ádám pipája elkallódik. Ez nem is lenne gond, azonban mi van, ha jön a fulladás? Az elefánt? Anya kihangosított hangja? Na, ne már!

Füzes Dániel: Ádám fullad

Ahogy eddig

Rendező: Moldovai Katalin
Forgatókönyvíró: Palóczi Zita
Operatőr: Táborosi András
Vágó: Soltész Orsolya
Kreatív producer: Makkos Zsófia

Az idős és már igen rosszul halló Margitnál halálos kimenetelű bőrrákot állapítanak meg az orvosok. Látszólag nincs semmi remény, legfeljebb 3 hónapja van a néninek, vagy talán annyi sem. Nem is csoda, hogy lánya nem tudja elfogadni édesanyja diagnózisát, mikor a doktornő szembesíti vele. Drága jegygyűrűjét feláldozva, megkéri a doktornőt, hogy legalább tegyenek úgy, mintha kezelnék Margit nénit, hátha… Margit ezek után, becsületesen jár az orvoshoz, egyetlen „kezelést” sem hagyna ki, „rendkívül elfoglalt” lánya pedig csupán a távolból asszisztál.

Moldovai Katalin: Ahogy eddig

Nyolctól tízig

Rendező: Kollet Gerda
Forgatókönyvíró: Palóczi Zita, Gacsályi Lilla
Operatőr: Papp Gergely
Vágó: Bottka Eszter Anita
Kreatív producer: Bede Julián

Félreértésekből indul ki egy egész estényi kavalkád, három egymással párhuzamosan futó cselekményszál, mely néhol szomorkás humorral mutatja meg 21. századi hétköznapjaink visszásságait. Bárány Tünde fényképe valami véletlen folytán kerül egy bolti rabláshoz az esti híradóban, szomszédai mégis gyanakvó pillantásokkal jutalmazzák az asszonyt. A főnök most kivételesen nem drákói szigort kíván gyakorolni, hanem mondhatni, sosem volt még ennyire rosszul. Az esti darab főszereplőjének pedig nem éppen kedvez a tömegközlekedés, de lehetséges, hogy a közönség így is nagyon jól szórakozik?

Kollet Gerda: Nyolctól tízig

Most hallom

Rendező, vágó: Nagy Ákos
Forgatókönyvíró: Laszloczky Viktória, Nagy Ákos
Operatőr: Császár Dániel
Kreatív producer: Annus Péter, Balogh Dorottya, Wild Anna

Luca, a hallássérült lány, egy zeneiskolában segédkezik kisebb és nagyobb feladatokban. Akár az iskola feldíszítésével, akár a ruhatári feladatokkal bízzák meg, mindenben számíthat rá az igazgatóság. Sokszor részt vesz a kreatív zenei gyakorlatokon, és ő maga is óriási zenerajongó. Szabadon, korlátok nélkül élvezi a zene minden rezdülését. Vele ellentétben, az esti koncertre készülő zongorista fiú óriási stresszben van. Édesanyja árgus, maximalista pillantásai teljesen összezavarják őt a játékban. Az anya akkor sem érzi túlzásnak elvárásait, amikor a feladatait teljesítő Lucát az igazgatónő előtt durván számon kéri, mondván, fia zongorajátéka a díszítő lány miatt siklott félre. Luca elszomorodik kissé, de tudja, óriási dolgot taníthat a folyton stresszben élő fiúnak.

Nagy Ákos: Most hallom

Mantra

Rendező, forgatókönyvíró, vágó: Sipos Bence
Operatőr: Málics Gábor

Egy antikvárius nőt nyitás előtt megtámad egy férfi. Még szerencse, hogy időben közbelép egy megmentő és megakadályozza a támadást. Ajándéka egy videomagnó lesz, melyet ő választhat magának tettéért. Arra azonban senki sem számít, hogy ezen egy olyan biztonsági kamera felvételét játssza le az egyébként nyomozóként dolgozó férfi, amely teljes mértékben felforgatja a nő életét. Egy kislány van a videón, akinek egy napon nyoma veszett, és nem jutott el az otthonától háromszáz méterre levő iskolába. A nyomozó egyértelműen a nőt gyanúsítja a kislány eltűnésével. A kissé zavart nő minden vádat tagad. Vajon melyikük képviseli az igazságot? Egyáltalán mi történt pontosan a kislánnyal?

Sipos Bence: Mantra

Rossz színész

Rendező, forgatókönyvíró, vágó: Marton Dániel
Operatőr: Tóth Levente
Kreatív producer: Annus Péter

„Nyáron meghódítjuk a Cannes-i Filmfesztivált! De Cannes az tavasszal van… Akkor tavasszal!” Marci, a kissé félénk fiú egy csúnya szakítás után visszautasíthatatlan ajánlatot kap: egy diplomafilmben játszhat főszerepet. A történet látszólag nagyon egyszerű: egy fiú, egy lány, szerelmesek. Aztán összevesznek, belép egy harmadik, kibékülnek, tovább lépnek… Talán nem is annyira fontos. Inkább az a lényeg, ez az egész hogy valósítható meg hallgatók által biztosított körülmények között. Mindenki a profizmusra törekedne és a lehető legkomolyabban szeretné megvalósítani önmagát és elképzeléseit szűkös anyagi keretek között. Mert mint tudjuk, a filmkészítés a legdrágább művészetek egyike. A Rossz színész egy olyan önreflexív film, amely teli van a filmes diákok sajátos poénjaival, azonban a laikus nézőik is ugyanolyan felszabadultan tudnak rajta nevetni, hiszen a benne látható bájos emberi botlások, közérthetővé, pörgővé és humorossá teszik.

Márton Dániel: Rossz színész

Távol

Rendező, vágó: Kodák Adrián
Forgatókönyvíró: Noll- Batek Kristóf, Magai Miklós, Kodák Adrián
Operatőr: Scholtz Kristóf
Kreatív producer: Tóth Viktória

Lóránd túrázni jár. Eriket inkább a számítógépes játékok világa köti le. Erik Lóránd fia. Amióta családjuk kettétört, az apa még inkább eltávolodott fiától. Kiváló ötletnek tartja, hogy fiát egy embert próbáló túrára vigye a budai hegyekbe, bár nem biztos, hogy Eriknek épp ehhez van a leginkább kedve. Lóránd próbálkozásai teljesen csődöt mondanak annak kapcsán, hogy belépjen fia „univerzumába”, olyannyira, hogy a fiú eltűnik az erdőben. A férfi kénytelen a feleség és új férje, a jómódú Tamás segítségét kérni a fiú előkerítésében. Amikor óriási veszekedések közepette hajnalban rátalálnak a fiúra, meglepő ténnyel találják szemben magukat: Erik magától kóborolt el, mert elege van a folytonos rivalizálásból, ami a szülei között zajlik.

Kodák Adrián: Távol

A testépítő

Rendező, operatőr: Bán Attila
Vágó: Gröger Nándor

Sipos Nyitra Zoltán negyvenes évei elején járó férfi mélyszegénységben él feleségével és kisfiával Ózdon. Élete során volt már drogdíler, verőlegény, férfiprostituált, futtatott már lányokat, túlélt és felépült egy gázrobbanásból, és a börtönt is megjárta. Edzőtársa és jóbarátja, Haklik Tamás – szociális munkás, rapper és író – segíti őt abban, hogy Zoli nagy álma megvalósulhasson: életéről könyv jelenhessen meg. A dokumentumfilm azt követi, hogyan próbálnak kiadót szerezni a nagy műnek. Az első látásra félelmetesnek tűnő Zolinak fontos célja van a történet elmesélésével: senki ne kövesse el azokat a hibákat, amiket ő. A néző a filmmel betekinthet az ország egyik legszegényebb régiójának mindennapjaiba, ahol a lehetőségek hiánya és a munkanélküliség mellett csak azok maradhatnak talpon, akik nem csak testüket, hanem lelküket is acélosra gyúrják.

Bán Attila: A testépítő

Nélküle

Rendező, forgatókönyvíró: Magyar Péter
Operatőr: Hejüsz Bettina
Vágó: Tokár Dániel
Kreatív producer: Kemény Eszter

Attila egyedül neveli kislányát, Evelint. Ebből a szeretetteljes kapcsolatból csupán egy dolog hiányzik, az anya. Az új hegedűtanárnővel való megismerkedést követően Attilában felcsillan a remény, hogy végre teljes lehet a család. Azonban nem sokáig van része a felhőtlen boldogságban, mert egy autóbalesetben kislányát is elveszíti. Vajon a férfi teljesen összetörik és belehal fájdalmaiba? Vagy lehet még kiút a kettős tragédiából és remény egy új életre?

Magyar Péter: Nélküle

Gór Fanni

Fotó: Kaszás Tamás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.