Editor’s Cut Filmklub: Szántó Komlóssy Annamária

A Metropolitan Egyetem filmklubja idén tavasszal tíz héten keresztül a vágók munkájával foglalkozik.

A 2016/2017-es tanév tavaszi félévében újra filmklub indult a METU-n, amely hétről hétre, egy-egy közösen megtekintett film kapcsán, a vágók hivatását mutatja be. A szerda esti sorozat meghívott vendégei olyan szakemberek, akiknek munkássága meghatározó a magyar filmművészetben. A filmklub első alkalmával Mészáros Márta Örökség című filmje kapcsán Szántó Komlóssy Annamária mesélte el emlékeit.

fotó: Vörös Zétény

Komlóssy Annamária az 1960-as években a televízióban kezdte pályafutását, ahonnan hamarosan a Híradóhoz került a filmgyár Könyves Kálmán körúti telepére. Vágóként első nagyjátékfilmje Kovács András Staféta (1971) című munkája volt, de főiskolásként Makk Károllyal is dolgozott a Macskajátékon (1974). Nevéhez többek között olyan emblematikus hazai mozgóképek fűződnek, mint A sípoló macskakő (r.: Gazdag Gyula, 1971), A Kenguru (r.: Zsombolyai János, 1976), a Fagyöngyök (r.: Ember Judit, 1978) vagy éppen a Vámmentes házasság (r.: Zsombolyai János, 1980). A nyolcvanas években az Egyesült Államokba költözött, ahol a Paramountnál folytatta a munkát Annamária Szántó néven. Vágóként számos műfajban otthonosan mozog, az televíziós sorozatoktól dokumentumfilmeken és animációs filmeken át a nagy szuperprodukciókig jegyez filmeket. 1986-ban elnyerte a legjobb vágónak járó Emmy-díjat Dan Weissmann The Precious Legacy című dokumentumfilmjéért.

fotó: Vörös Zétény

Annamária a filmklubban Mészáros Márta Örökség (1980) című művét mutatta be, melynek különös apropót ad, hogy a rendezőnő legújabb, Aurora Borealis: Északi fény című, éppen készülő filmjének is ő a vágója. Az Örökség egy ritkán vetített filmdráma, mely a 30-as évek második felében szövődő különös szerelmi háromszög történetét követi. Főhőse a gazdag, ám meddő Szilvia szépséges, ám nyomorgó barátnőjét szemeli ki arra, hogy gyermeket szüljön férjének saját maga helyett, aki majd továbbviheti a családi nevet és örökséget. Minden a terv szerint halad, azonban Szilvia nem számol azzal, hogy Ákos, a férj és Irén, a barátnő valóban egymásba szeretnek. A viharos szenvedélyeknek feszült hátteret adnak a zsidótörvények és a világháború, mígnem a szereplőknek dönteni kell arról, hogy saját pillanatnyi érdekeik vagy az erkölcsi érzékük által diktált rend szerint hozzanak-e döntéseket. A magyar-francia koprodukcióban Isabelle Huppert, Monori Lili és Jan Nowicki mellett a 30-as 40-es évek dívája, Perczel Zita is feltűnik egy finoman megformált idős hölgy szerepében. A film egyik különlegessége, hogy betétdala a később elképesztően népszerűvé vált, a kor hangulatát idéző „Sohase mondd” című sláger, mely a film forgatása körüli időben rehabilitált Karády Katalin előadói stílusában íródott.

fotó: Vörös Zétény

Az itt megtekinthető beszélgetés az Örökség vágása során felmerülő kérdések mellett számos más témát is érint. Szó esik benne az amerikai és magyar gyártási rendszer különbségeiről, arról, hogy milyen eszközökkel vonhatja be a vágó az első pillanattól a nézőt a film történetébe; jó-e, ha a vágó kilátogat a forgatásra; miért fontos az aranymetszés; lehetséges-e kétkockás snittekből filmet készíteni és hogyan lesz a vágás olyan észrevétlen, mint a selyem. Felelevenedik továbbá az egyes alkotókkal való közös munka, hallhatunk például Kovács Andrásról, Gaál Istvánról, Tóth Janóról és a Huncut világot (Cool World, 1992) jegyző Ralph Bakhsiról is.

A felvétel 2017. február 22-án készült.
Operatőrök: Kiss Jenő és Molnár Balázs. Vágó, fotós: Vörös Zétény.

A programsorozat házigazdája Miklós Mari HSE Balázs Béla-díjas vágó, a Mozgóképkultúra és médiaismeret BA, a Televíziós műsorkészítő BA, valamint a Mozgóképművész MA szakok oktatója. A beszélgetéseket a METU Kameraman szakos hallgatói rögzítik, a Mozgóképművész MA mozgókép-vágó specializáció hallgatói vágják és archiválják.
Helyszín: METU Rottenbiller utcai campus, 1077 Budapest, Rottenbiller utca 17-19. M404-es terem.
A Filmklub vetítései mindenki számára nyitottak és ingyenesek.

A sorozat következő részeiről az érdeklődők itt tájékozódhatnak.

A filmklub a Magyar Nemzeti Filmarchívum segítségével valósul meg.

Barkóczi Janka

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.