Kollaborációk kora

A közelmúltban bemutatott in | side | out című kiállítás kapcsán már szó esett arról, hogy milyen fontos a képzőművészet és a design szerteágazó területeinek találkozása és az ebből következő közös munka. Aki ott volt a kiállítás megnyitóján és hallotta Hornyák Evelin, festőművész és Sztojkov Alexandra, designer beszélgetését, azt már nem is kell tovább győzködni arról, hogy miért olyan izgalmas a határok feszegetése. Aki viszont lemaradt az alkotópáros szavairól, a következő bejegyzésben megpróbáljuk majd meggyőzni.

fotó: Vysztup-Horváth Csilla

A csapatmunka korában élünk: legyen szó a gazdaság bármely ágazatáról, a csapatépítés és a csapatmunka kifejezések már-már minden cég és vállalkozás alaptézisévé váltak. Bár ez a fajta gondolkodás egyenesen ijesztőnek is tűnhet, főleg egy olyan introvertált személyiség számára, amilyen én magam is vagyok, mégis, ha a megfelelő emberekkel dolgozhatunk együtt, valami egészen újat alkotva, az leírhatatlanul jó érzés. Különösen igaz ez a kreatív szakmára, hiszen az itt létrejött kollaborációk a csapatmunka speciális esetei. Ilyen különleges, és rendkívül sikeres együttműködés volt Hornyák Evelin és Sztojkov Alexandra közös munkája is.

Hornyák Evelin, festőművész, jelenleg a Budapesti Metropolitan Egyetem Design- és művészetmenedzsment MA szak hallgatója. Munkái egytől-egyig határozott üzeneteket kommunikálnak a nézők felé. Az emberi test és az állati tetemek ábrázolásával olyan témákat kíván vászonra vinni, mint az anyagi világ múlandósága és romlása, valamint a tudatosság értékeinek átalakulása. Üzeneteit erős kritikai tartalommal és nem kevés határozottsággal fogalmazza meg.

fotó: Vysztup-Horváth Csilla

A Stojka egy szofisztikált szabályszegő, mely modern és posztmodern elemeket vegyítve hoz létre újszerű, rebellis eleganciát. Sztojkov Alexandra márkája az időtlen női szépség előtt tiszteleg és olyan magabiztos és erős nőknek szól, akik nem félnek megmutatni magukat a világnak. A kollekciók darabjai szorosan összefonódnak a természettel, a kézzel készített részleteket gyakran a flóra és a fauna szokatlan struktúrái és különleges motívumai inspirálják. A Stojka nem más, mint a formabontó szépség, kiegészítőkben újrafogalmazva.

fotó: Vysztup-Horváth Csilla

A két alkotó az in | side | out című kiállítás kedvéért kezdett közös munkába, és mint az a megnyitó keretein belüli beszélgetésből kiderült, a kiállított darabok olyan jelentéseket, üzeneteket és lehetőségeket hordoznak, amelyeket első pillantásra talán észre sem veszünk. Az alkotók kollaborációja kliséket dönt meg és sztereotípiákat rombol. A női nemmel kapcsolatos elvárásokat, a női szépséget és szerepeket kérdőjelezi meg. Közös munkájuk főszereplője a nő, aki több egy pasztellrózsaszín buroknál. Szépsége nem csak a letisztult külső formákból adódik, hanem a hús-vér tartalomból, amit csak mélyebbre tekintve láthatunk meg, hiszen a szépség csupán nézőpont kérdése.

Azon felül, hogy a közös munka a nőiség és a szépség fogalmát hivatott megkérdőjelezni, a táskába bújtatott festmény ötlete képes volt egy nevezőre hozni a funkcionalista designt és a magasabb tartalommal megtöltött, olykor elérhetetlennek tűnő képzőművészetet is. Az alkotópáros úgy gondolja, hogy azáltal, hogy egy festmény printje került a táskák belsejébe, a tárgyak szintet léptek, kitolódtak a hagyományos „termék” kategóriájából. Többé váltak, de mégsem műalkotássá, a festmény pedig lehetőséget kapott, hogy kivonuljon az olykor korlátokat adó galéria falai közül. Azáltal, hogy egy hétköznapi használati tárgy lett a hordozója, olyan újszerű platform jött létre, amely lehetőséget ad rá, hogy sokkal kiterjedtebb közönséget érjen el. A képzőművészeti alkotás már nem csak tisztes távolból szemlélhető, hanem egyszerűen a vállunkra vethető.

fotó: Popov Alexandra

Az új kontextusnak köszönhetően, mind a táskák, mind pedig a festmény eredeti jelentéstartalma módosult. Párbeszéd jött létre a tárgyak és a művészek között, egy sajátos dialógus, mely folyamatos idomulással és kompromisszumokkal jár, ám magában hordozza a hirtelen reakciók szépségét is. Kölcsönös húzóerő és megkérdőjelezhetetlen kapcsolat alakult ki a tárgyak között. A kompozíció, a forma- és színvilág harmóniájának segítségével, a két, önmagában is erős személyiséggel rendelkező tárgy egymással összeolvadva hozott létre egy új, „funkcionalista műalkotást”.

Bár a közös munka korántsem egyszerű, és rengeteg kompromisszummal jár, amikor olyan végeredménnyel zárul, mint Hornyák Evelin és Sztojkov Alexandra esetében, akkor kétségkívül érdemes megküzdeni az esetleges akadályokkal és nehézségekkel. Reméljük, hogy nem ez volt a páros utolsó együttműködése, és a jövőben több hasonló projekt jön majd létre.

Börönte Kata

 

fotó: Vysztup-Horváth Csilla, Rigaová Eszter

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.